Bullshit de corporatie: astazi, industria auto

Lasa-i unui om alegerea intre etic si profitabil, si o sa aleaga profitabil. Obliga-l sa faca ce e etic si o sa se laude ce civilizat este. Cel mai simplu exemplu care-mi vine acum – cum au invatat nemtii sa nu arunce gunoi pe strada? Amenzi mari si, mai ales, aplicate. La noi, si nu numai, nu te intreaba nimeni de sanatate daca arunci guma de mestecat sau ambalajul de Snickers pe jos. Rezultatul se vede.

Mai grav e ca acelasi lucru se intampla in cazul corporatiilor.

Am mai zis-o pe undeva, profitul e rege. Sa luam ca exemplu industria auto. Daca auziti de la vreo  companie producatoare ca interesul pentru siguranta „participantilor la trafic” e pe primul loc, ca investesc in cele mai noi tehnologii, ca protectia mediului e lucrul cu care se trezesc in gand dimineata, e din cauza ca, in anumite zone (si multumesc oricui e nevoie sa-i multumesc ca m-am nascut si-am crescut intr-o astfel de zona) NU SE POATE ALTFEL. Dar daca nu se poate, macar sa bage ceva bullshit* privind responsabilitatea sociala, poate le iese ceva, un procent-doua in plus la vanzari.

Norocul nostru e ca UE (departe de a nu avea o ureche aplecata la dolentele producatorilor auto) a impus anumite standarde in domeniul auto. Exista norme EURO privind poluarea, norme privind siguranta soferului si pasagerilor. Constructorii nu au avut ce face si s-au adaptat, au dezvoltat tehnologii si, in mare majoritate, au reusit sa ramana pe profit.

Si-acum sa vedem ce se intampla in, sa zicem, Brazilia. Tara bananiera, la propriu, dar a patra piata auto din lume. La figurat, treburile ar trebui sa stea mai bine. Din pacate, din punct de vedere al companiilor auto, e tratata mizerabil. In topul celor mai vandute marci auto in aprilie 2013 regasim nume cu care suntem obisnuiti:

Pos Brand Apr % 2013 % Pos 2012
1 Fiat 69,566 22.0% 248,416 22.5% 1 1
2 Volkswagen 59,018 18.6% 215,817 19.5% 2 2
3 Chevrolet 55,060 17.4% 196,154 17.8% 3 3
4 Ford 27,501 8.7% 98,345 8.9% 4 4
5 Renault 21,306 6.7% 63,878 5.8% 6 5
6 Hyundai 18,399 5.8% 64,524 5.8% 5 8
7 Toyota 16,620 5.2% 51,376 4.7% 7 7
8 Honda 13,173 4.2% 40,845 3.7% 8 6
9 Nissan 6,638 2.1% 25,182 2.3% 9 9
10 Citroen 5,905 1.9% 22,292 2.0% 10 10

(Sursa: Best Selling Cars Blog)

Cand ajungem la modele, insa, situatia se ca schimba:

Pos Model Apr % 1/2 Mar 2013 % Pos 2012
1 VW Gol 21,581 6.8% 1 1 78,862 7.1% 1 1
2 Fiat Uno 17,463 5.5% 2 2 61,835 5.6% 2 2
3 Fiat Palio 16,654 5.3% 3 3 60,602 5.5% 3 3
4 Hyundai HB20 12,118 3.8% 4 4 43,864 4.0% 4 37
5 VW Fox/CrossFox 11,979 3.8% 5 8 41,834 3.8% 5 4
6 Fiat Strada 11,746 3.7% 7 7 39,173 3.5% 6 6
7 VW Voyage 10,635 3.4% 6 10 33,193 3.0% 9 11
8 Fiat Siena 10,405 3.3% 8 9 35,635 3.2% 8 8
9 Chevrolet Onix 9,428 3.0% 10 5 38,597 3.5% 7 47
10 Renault Sandero 8,968 2.8% 11 14 26,682 2.4% 12 10

Topul continua la aceeasi adresa. Sunt fie modele produse doar pentru piata de acolo, fie modele iesite de mult din productia europeana. Renault Sandero e singurul din Top 10 care are echivalent in Europa, desi, dupa cum o sa vedem imediat, afara-i vopsit gardul, inauntru…

Realitatea sumbra e prezentata intr-un articol aparut pe Business Insider. In Brazilia sunt produse 10000 de masini pe zi. Ajunse pe drumuri, se transforma in sicrie pe roti. Accidente care par banale pentru un autoturism construit pentru Europa sunt fatale pentru brazilieni. Odata cu cresterea economiei, tot mai multi brazilieni si-au luat masini, iar numarul victimelor accidentelor a crescut cu 72% fata de acum zece ani. Spre comparatie, in SUA s-a inregistrat o scadere de 40%. Scopul este ca pana in 2020, numarul victimelor sa scada cu 50% fata de 2012, la nivel global.

Constructorii se spala pe maini ca Pilat, spunand ca ei respecta standardele prevazute in legislatie. Pai daca vezi ca standardele sunt proaste si oamenii mor ca mustele, si ai constiinta, asa cum clamezi in comunicate de presa, plus ca tehnologia exista, de ce nu faci ceva ca sa imbunatatesti situatia? Standardele alea sunt minimale, nu te obliga nimeni (in afara de actionari) sa nu faci masini mai sigure de atat.

De exemplu, doar in 2014 vor deveni airbagurile frontale si ABS-ul dotari obligatorii. Daca nu va vine sa credeti, mai cititi o data: 2014, airbag, ABS. Banuiesc ca a fost si o lipsa de vointa politica de a adopta aceste masuri mai devreme. Vointa a carei lipsa nu e greu de imaginat ca a fost determinata de spaga lobby-ul constructorilor auto care au nevoie de piete pentru masinile lor proaste si scumpe** care trebuie sa compenseze scaderea*** puternica a vanzarilor din Europa.

Concret: Dacia Sandero pentru Europa – 3 stele Euro NCAP. Renault Sandero pentru Brazilia – o stea Latin NCAP. Testele sunt suficient de similare ca sa permita comparatia. Ford Ka pentru Europa – 4 stele, varianta sud-americana – una. Similar cu chinezaria numita JAC J3. Nissan Micra/March – scor 4 la 2. La fel de prost stau si modele produse de Volkswagen, General Motors si Fiat.

Fiind intrebati care-i faza cu aceste diferente, raspunsurile au variat. Ford a recunoscut ca cele doua masini nu se pot compara si a avansat termenul 2015 pentru a introduce platforma lor globala si in Brazilia. Nissan face pe prostul si zice ca „practic e aceeasi masina”. Fratii de la Renault se ascund dupa deget spunand ca produsele lor sunt la acelasi nivel cu produsele de aceeasi clasa ale concurentei. Daca ceilalti nu fac nimic pentru siguranta, ei de ce sa faca?

General Motors, al carei model Celta a fost testat cu rezultate dezastruoase, a raspuns doar ca „toate masinile sale din Brazilia sunt legale”. Ca sa vedeti despre ce vorbim, priviti aici:

Usa deschisa, compartimentul pasagerilor compromis, tavan indoit in interior. Airbag? Ce-i aia? Unde-i lege, nu-i tocmeala.

Articolul continua cu economia productiei de masini mai putin rezistente si va invit sa-l cititi. Pe scurt: mai putine piese, mai putine suduri, otel mai slab, aspect identic. Si, de mentionat: rata profitului producatorilor auto in SUA este de 3%, media mondiala este 5%. In Brazilia este de 10%.

Concluzia o trage un om care lucreaza in domeniu: „The automakers are pleased to make more profitable cars for countries where the demands, whatever they may be, are less rigorous,” he said. „It happens everywhere — India, China and Russia, for example.”

__________________________________________________

*De exemplu: Renault face cadou pompierilor o masina ca sa exerseze extragerea victimelor accidentelor auto. Oau.

**Preturi Sandero in Brazilia: de la 10677 la 18568 EUR (transformat din reali brazilieni).

*** In 2012, vanzarile grupului Renault in Europa au scazut cu 18%. In afara, au crescut cu 9,1%. Brazilia a fost a doua piata, dupa Franta (scadere de 24,7% fata de 2011) si inaintea Rusiei (Sursa). In acelasi timp, Renault planuieste sa creasca productia de motoare in Brazilia cu 25%.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s